Εκπαιδευτικά Προγράμματα για μαθητές δημοτικού
Η Κάριτας Νάξου – Τήνου – Άνδρου – Μυκόνου έπειτα από τη μεγάλη ανταπόκριση και επιτυχία που είχαν οι δράσεις για τα παιδιά την άνοιξη του 2022 σχεδίασε και πρότεινε εκ νέου φέτος ποιοτικά εκπαιδευτικά προγράμματα τα οποία υλοποιήθηκαν το μήνα Μάιο στους χώρους του συγκροτήματος της ιστορικής πρώην Μονής και Σχολής Ουρσουλινών Τήνου.
Σε συνέχεια του περσινού προγράμματος «ΠΕΡΙΠΑΤΟΙ» το οποίο χρηματοδοτείται από την Κάριτας Ελλάς στα πλαίσια διεθνούς πρωτοβουλίας (πρόγραμμα REMAP – Regional Migrant Project)* με θέμα τη διαφορετικότητα και το επίκαιρο ζήτημα της μετακίνησης πληθυσμών διοργανώθηκαν μια σειρά από εκπαιδευτικά εργαστήρια που απευθύνονταν σε οργανωμένες σχολικές ομάδες. Συγκεκριμένα έλαβαν μέρος τα παιδιά που φοιτούν στην Γ’ τάξη των Δημοτικών Σχολείων της Τήνου συνοδεία των εκπαιδευτικών τους.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα παιδιά του νησιού σχεδίασε ο Γιώργος Ευγενικός, καλλιτεχνικός διευθυντής του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών, «Το σπίτι των παραμυθιών – το Μουσείο αλλιώς» και το υλοποίησε σε συνεργασία με επαγγελματίες από την Τήνο. Συγκεκριμένα τις Μαρκησία Αρμάου (φωτογράφο), Λίλα Βιδάλη (θεατρολόγο), Ευγενία Γεωργιάδου (ψυχολόγο) και Φραντζέσκα Παπαγιαννοπούλου (εκπαιδευτικό).
Το πρόγραμμα περιλάμβανε μια καλλιτεχνική παράσταση αφήγησης μύθων και παραμυθιών με ήρωες μικρούς μα δυνατούς, ήρωες με αναπηρία στα πόδια, καμπούρα, γαμψή μύτη, παχύ σώμα, αλλιώτικο δέρμα, ψευδή φωνή. Ήρωες οι οποίοι «χρειάστηκαν» τις συμβουλές των παιδιών, την καθοδήγηση και γνώμη τους για το δίκαιο και το άδικο, τις δικές τους προτάσεις για λύσεις στα προβλήματά τους.
Κατά τη διάρκεια της παράστασης τα παιδιά πέρασαν μια σειρά από δοκιμασίες! Αποστολή τους; Η δημιουργία ενός μικρού πίνακα ζωγραφικής με πινέλο στο στόμα, η σύνταξη μιας πρότασης με τη χρήση του δακτυλικού αλφαβήτου, η ψηλάφηση γραφής τυφλών Braille και η γνωριμία με τη νοηματική γλώσσα.
Αξιοποιώντας τη δύναμη της παγκόσμιας προφορικής παράδοσης και τη δυνατότητα που προσφέρουν οι τέχνες για λεκτική, ή μη, επικοινωνία, άνοιξε ο διάλογος ανάμεσα στα παιδιά για τις διαφορές που έχουμε μεταξύ μας και μας κάνουν μοναδικούς, όπως η γλώσσα επικοινωνίας, η εξωτερική εμφάνιση, η μορφή της οικογένειας, το μέγεθος σπιτιού, οι προτιμήσεις στο φαγητό και στο παιχνίδι, οι δεξιότητες στο σχολείο και στις δραστηριότητες αλλά και τις μεγάλες ομοιότητες που μας συνδέουν όπως οι ανάγκες για τροφή, στέγη, παιχνίδι.
Σκοπός του προγράμματος ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τις έννοιες της διαφορετικότητας και της αποδοχής, συμμετέχοντας σε ένα αλλιώτικα διαμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα από το περσινό και σε έναν χώρο μουσειακό, δεσπόζουσας ιστορικής σημασίας, τον οποίο τα παιδιά της Τήνου έχουν επισκεφτεί κατά καιρούς στο παρελθόν, ωστόσο αυτή τη φορά με σκοπό τη συμμετοχή τους σε δράσεις αποκλειστικά για τα ίδια και το σχολείο τους.
* https://caritas.gr/other-news-gr/enimerotiko-deltio-1-programmatos-remap/